søndag 26. oktober 2008

Mer om Frua

Frua heter fremdeles Marie, men det skal jeg endre på til våren. Det viser seg at det er en omstendelig prosess å skifte navn på båten, og jeg tar ingen sjanser med havgudene...


Jeg kjøpte henne i mai i år, og da var hun kledd i et deilig rosa vegg-til-vegg-teppe innvendig. Sommeren gikk med til å rive av teppe og skrape under, for deretter å legge på nye plater og male. Det ble vesentlig bedre.

Jeg planlegger å anskaffe nye puter, siden de jeg har nå antakelig er like gamle som båten selv. Men nye madrasser i forpiggen står høyere på ønskelista, og er bare slått av nye takplater med tilhørende ny belysning. Førstnevnte er egentlig en nødvendighet, siden det er en lekkasje et sted (jeg mistenker dekksluka). Bedre lys er også en fordel, ihvertfall når det er mørk om kvelden. I en sommerbåt merker man kanskje ikke det helt store behovet, men mørke høstkvelder krever godt lys.

Jeg har slitt litt med gardiner også, og fant nylig en slags frostfolie man kan legge på vinduene for å hindre innsyn. Er ikke helt sikker ennå på om det er det jeg ender opp med, men latskapen lenge leve...

Ellers er jo båt en evig vedlikeholdsprosess, noe jeg nettopp er i ferd med å lære. Ihvertfall når man har valgt å anskaffe en båt fra 1976.

Ingen kommentarer: