fredag 13. november 2009

Tilbake etter sommeren - oppussing i november

Personlig deler jeg året inn i sommer og vinter etter at jeg flyttet i båt. Sommeren begynner når man kan sitte ute. Vinteren begynner når det blir kondens i skapene.

For meg, og sikkert mange andre båtboere, begynner som sagt sommeren når man kan sitte ute. Det er jo bare å ta på seg en genser! Og det er veldig deilig å sitte i båten og drikke godt øl mens man ser på alle dem som sitter på restauranten på brygga og har betalt en liten formue for Ringnes. Jeg lar det lange bloggfraværet forklare seg selv med at det er deilig å bo i båt om sommeren.

Første halvdel av sommeren var helt topp, med masse sol og varmt i vannet. Jeg har ikke vært på noen ordentlig tur i år, ikke engang en overnattingstur, men har nøyd meg med å seile rundt i indre Oslofjord. Andre halvdel av sommeren regnet helt bort, men da jobbet jeg bare. Så for min del var det forholdsvis ok.

Jeg merker jeg er bedre rustet til vinteren i år enn i fjor, men erfaringen har ikke gjort meg lur nok til å gjøre oppussingsarbeidet om sommeren. I forrige uke malte jeg øvre del av veggene, som så langt har vært nærmest gusjebeige. Nå er de hvite, og forskjellen er større enn man skulle tro.

Jeg har også grunnet og malt første strøk på kartbordet og kjøkkenbenken. Kjøkkenbenken var av plast, i tremønster, og kartbordet hadde fått belegg av klikklaminat. Nå er begge lys turkise, og venter på andre strøk.

I fjor isolerte jeg vinduene mine med bobleplast. Det er en glimrende løsning, for ettlags-vinduer isolerer fint lite på egenhånd. Dessverre var jeg teit nok til å feste bobleplasten med monteringtape, og den løsner ikke i det hele tatt, viste det seg i ettertid. Etter noen runder med prøving og feiling har jeg lært at jeg nok må bruke isopropanol for å få den av igjen, men det er såpass kraftige saker at jeg venter med det til våren, når jeg kan ha ordentlig gjennomlufting. I mellomtiden har jeg hengt opp ny bobleplast med hvit gaffa.

Jeg har også fått byttet ut det elektriske anlegget mitt, etter en liten el-brann i løpet av sommeren. Så nå ligger 12V og 220V godt separert, jeg har fått sikringer og stikk på lure steder, og jeg har fått bedre lamper.

Nye puter til salongen er i produksjon - så akkurat nå (og noen uker fremover) lever jeg uten sitteplass. Men det er til å leve med sånn rent midlertidig. Forhåpentligvis i neste uke får jeg nytt bord - denne gangen ett som faktisk fungerer. Det gamle bordet hadde en patent som kanskje fungerer i en fritidsbåt, men som ikke er så praktisk i en bobåt. Jeg trenger et bord som er lite nok til å kunne stå oppe hele tiden, så jeg slipper å ta det opp og ned. Det gamle bordet var festet på en skinne (en løsning som ikke akkurat gikk på skinner - hahaa), og når det var slått opp var det festet mot veggen med verdens lengste skrue. Det gjorde at det tok et kvarter å montere bordet, som var for stort til å kunne ha oppe hele tiden og for vinglete til å ha noe oppå.

Gi meg to uker til, så er jeg ganske i mål. Da gjenstår det bare nye takplater i "mellomgangen", og nye lamper på badet og i skapet. Før jeg finner ut hva jeg skal gjøre med forpiggen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

spennende blogg du har! jeg har lenge tenkt på å flytte i båt, men så er det å finansiere båten..båtlån er som kjent ikke like gunstig som boliglån, så sliter litt med å få klørne i en båt. tips? om jeg kunne, ville jeg skaffet meg en på dagen!

Anonym sa...

Hei, skinnene på det eldre bordet ditt. Hva har du gjort med den?
Jeg er på jakt etter et bord som er sidehengslet.
Finner dette ingensteder.

Mvh
Kristian Holmberg
kristian@holmberg.as